Kosthold for mer energi, bedre søvn og lykkelige hormoner

kosthold me/cfs Mar 28, 2019

Nå er det nøyaktig 2 uker siden jeg bestemte meg for å ta skikkelig tak i kostholdet mitt. Jeg spiste rimelig sunt fra før, men kjente at jeg ikke var helt i mål. Jeg må bare si at det har gjort underverker. Energinivået er MYE høyere og jeg føler meg glad og balansert i humøret om dagene. 

Jeg vil gjerne dele noen tanker rund mat med deg, dette er mine tanker og ikke en sannhet. Jeg er tror ikke på en sannhet når det kommer til mat, men at alle må finne sin vei. Et kosthold du trives med, som du får til i din hverdag og som nærer DIN kropp. Uansett ønsker jeg å inspirere deg til å starte din vei og gi deg noen tips på veien.

Historien før og the tipping point

Kosthold og mat har alltid opptatt meg og jeg har prøvd det meste av dietter og kurer. Det florerer av råd og innimellom dukker vidunderkurene opp. Det jeg har lært på veien er at det fins ikke en diett eller en kur, i alle fall ikke for meg. Livet mitt er i endring, hele tiden, jeg vokser og jeg tror om at jeg slutter å utvikle meg og vokse så dør jeg (innvendig iallefall) Kostholdet mitt vokser og endrer seg også i takt med de ulike stadiene jeg er i og kunnskapen jeg tilegner meg.

Så i mange år, gikk vekten opp og ned, blodsukkeret mitt bananas og hormonene likeså. Jeg levde et liv med mye stress og variert med føde + at jeg omga meg ukritisk med kjemikalier av alle slag. Det førte meg til mitt tipping point. Der kroppen rett og slett sa i fra, og det så kraftig at den gikk i streik i 1,5 år. Det ble 1,5 år med refleksjon og søken etter nye veier. 

Jeg tror vi alle har et tipping point, kroppene våre tåler mye, avhengig av genene du har og miljøet du er i vil vi nå punktet der kroppen ikke tåler mer på forskjellig tid. Noen når det ikke.. (I dette livet ?)

Så jeg startet på scratch da jeg var 35 år. Veldig lærerikt må jeg si, det har rett og slett tatt meg hit jeg er i dag. Gitt meg et liv som er rikt, fritt for stress og med et hav av nydelig mat. Du snakker om en ny verden som har åpnet seg.

Ny forståelse av og interesse for mat

Kroppen min trengte energi og etter å ha jobbet med stress og yoga, ble jeg opptatt av å fylle på med god næring. Jeg søkte hjelp av en ernæringsfysiolog og fikk tips tilpasset meg. Det gav meg en helt ny forståelse av sammenhengen mellom kropp og mat. Etter å ha kjent for en forskjell næringstett mat gjør, så ble jeg fullstendig bitt av basillen og startet å utforske og teste mat på kroppen min og lytte til hva cellene mine jublet av og hva de protesterte mot. 

Jeg leste bøker om tarm og tarmhelse, kokebøker og nysgjerrigheten ble bare større, det ledet meg inn til Tunsberg og studiet kostholdsveileder. Jeg vil gjerne være en inspirasjon for deg som har lyst å gjøre endringer.

Det du fokuserer på det vokser og det er utrolig mye kunnskap der ute. jeg kom i kontakt med Dr og professor i tarmhelse Arnold Berstad. Han har en teori om at mennesker med ME/ fibromyalgi og IBS ikke kan forbrenne karbohydrater. Det er rett og slett et brudd på glukoseomgjøringen i cellene. Lik den man ser hos kreftpasienter (Sjekk ut Warburg effekten)

Det betyr rett og slett at kroppen klarer ikke å gjøre om karbohydrater til energi og det setter seg som utmattelse og smerter i kroppen. 

Denne kunnskapen fikk meg over på tanken om lavkarbo. Nå er jeg ikke tilhenger av å telle karbohydrater og veie mat. Det skal være mest mulig stressfritt og enkelt. Så jeg skaffet meg kunnskap om mat som inneholder lite karbohydrater og fokuserte på mye fett av god kvalitet. 

Du finner en fin oversikt over god karbohydratfattig mat i Fedon Lindberg sin bok, Slank med tarm i balanse.  (Se link til bokforslag litt lenger ned)

Motivasjon og inspirasjon til å gå igang fikk jeg fra boken Bedre uten brød. Den er informativ og viser til mye forskning for deg som er redd for for mye fett. Jeg liker den, men ønsker også mer grønnsaker inn i kostholdet. Jeg er ikke tilhenger av egg og bacon til alle måltider. Jeg vil ha frisk, ren og god mat.

Hovedingredienser i et supernaturlig kosthold

Jeg har landet på et kosthold jeg trives veldig godt med, jeg fokuserer bare på det jeg KAN spise og ikke på det jeg ikke kan spise. Under her kommer noen hovedpunkter på hva jeg spiser:

  • Masse friske økologiske grønnsaker
  • Sunt fett, rørossmør, kokosnøttolje, MCT og eksta virgin olivenolje
  • Rene proteiner fra kylling, kjøtt og fisk
  • Plantemelk
  • Synede meieriprodukter og ost. (velger helst upasteurisert)
  • Nøtter og frø, gjerne fermenterte eller bløtlagte
  • Krydder og urter
  • Fermentert mat
  • Kraft
  • Søtning i små mengder. Velger naturlig søtning som kokosblomstsukker, honning og litt stevia.

Måltidsrytme

Den gamle læren som har vært fastgrodd i meg, er å spise hver 3. time. Den har vært utfordrende å snu. Det har vært en historie jeg har holdt sann lenge. Nå når jeg forstår mer og vet mer, skjønner jeg at det nødvendigvis ikke trenger å være sant at du må spise hver 3. time for å holde et stabilt blodsukker.

Den sannheten er sann om du spiser mye karbohydrater slik som helsemyndighetene anbefaler.( 300 -400 gram). Karbohydrater gir rask blodsukkerstigning og det daler raskt igjen. Det betyr at du vil crave mat igjen etter 3 timer fordi blodsukkeret ditt faller. Med å tilføre mer fett og mindre karbohydrater, sørger du for et blodsukker som holder seg stabilt i mange timer. 

For meg betyr det at jeg spiser bare 2-3 måltider for dag. Jeg gir tarmen og fordøyelsen arbeidsro mellom måltidene. Jeg tenker også at det går mye energi til forbrenningen og fordøyelsen. Energi jeg heller vil ha til å gjøre det jeg vil.

En dag kan se slik ut:

Frokost: Matcha latte, gullmelk eller kaffe med fett i.

Lunsj: En god omelett med masse grønnsaker eller en gresk youghurt, kokosyoghurt med en god sjokogranola og friske bær + en friskpresset rødbetejuice.

Middag: Fugl, fisk eller rødt kjøtt med masse grønnsaker

Jeg spiser meg skikkelig mett til hvert måltid og etter middag spiser jeg ingenting, kanskje en Sarah bernard til kaffen, eller noe annet snacks :) Slik får jeg også perioder med faste. Fra eks kl 17.00 - 07.00, og da inntar jeg bare fett. Karbohydrater og proteiner kommer først til lunsj i 12 tiden. Min kropp liker dette veldig godt. Men som sagt, vi er forskjellig og du må finne ut hva din kropp liker. Skaff deg kunnskap om mat, vær kritisk til hvem du lytter til og finn din rytme.

Resultatet

Jeg føler meg rett og slett fantastisk. Humøret er bedre, hormonene er i balanse, blodsukkeret stabilt, craver ingenting. Spiser når jeg er sulten og spiser veldig god mat. 

Det er noen store forandringer i kroppen; ENERGI. Jeg har fått så mye mer energi og stabil energi. Har ikke hatt perioder med utmattelse i det siste og sover veldig godt.

Den andre store forandringen er stabil vekt. Nå har ikke dette skjedd på to uker, men siden jeg begynte å gjøre endringer i oktober i fjor har jeg gått ned nesten 20 kg. Ca 800 g i uka, akkurat passe og jevn nedgang.

Så til sist, hjernetåke følger med ME diagnosen. Den er borte, jeg føler meg klar i hodet, har fått tilbake fugleperspektivet på livet og har følelsen av oversikt. Det gjør MYE for meg.

 

Oljer som har vært til god hjelp

Som du sikkert vet, bruker jeg oljer som støtte til alt mulig og også i denne prosessen. Her er noen oljetips som har hjulpet meg mye:

  1. Smart & Sassy - Doterras metabolske blanding. Den er utrolig fin for å dempe søtsug og å støtte forbrenningen. Jeg liker å drikke den i vann når jeg kjenner på søtsug. Den er også fin å bruke på tørrbørsten for å stimulere lymfene og drenere ut fett fra cellene (Cellulitter)
  2. Zen Guest - I starten på omleggingen, kranglet fordøyelsen litt. Mye fiber fra grønnsakene og mer fett gjorde at tarmen trengte tid på å tilpasse seg. Zen guest er en super for støtte for fordøyelsen. Jeg smører den mest på magen, men den er også fin å ta i kapsel og drikke i te. Hjelper veldig godt på forbigående fordøyelsesbesvær.
  3. Cinnamon og Star anis - Smaker himmelsk. Lyst på noe godt? Ta en liten dråpe, inder tungen. En eksplosjon av deilig søtsmak. Alle cellene jubler og sukkeralarmen skrus av. (De et sterke så du vil bare dytte fingeren på toppen av flasken og legge den under tungen.)
  4. Sitrusoljer (Grapefruit, wild orange, lemon, bergamot, tangerine++) av alle slag - i drikkevannet. Lag boblevann eller kjøp farris og lag din egen brus. Friskt og godt. Demper også søtsug. Som smakstilsetning i yoghurt, smoothies, godis ++ Smaker godt uten sukker!
  5. Blue tansy - Kikker prosessen igang, The oil og inspired action.
  6. Motivate - Ren motivasjon til å holde koken - himmelsk i diffuser, jeg bruker den også som roller i tinninger og i nakken når jeg trenger motivasjon til å fullføre prosjekter. Særlig der jeg møter motstand.
  7. Bruk oljer i diffuseren for å løfte deg opp og holde motivasjonen oppe de dagene du vil gi opp. Endring tar tid og når du ikke ser resultat med en gang, kan motivasjonen dale.



    Vil du lære mer om oljene, kan du legge igjen mailen din her, så sender jeg deg en spennende mail: Ja jeg er nysgjerrig på oljene

Suksessfaktorer i omleggingen

Det første du må ha er motivasjon, finn ut hvorfor du vil gjøre en endring. Hva er gulroten i andre enden? Er det mer energi, ned i vekt? Eller noe annet? Skriv det ned, og skriv også hva det vil gjøre for deg å eks ha mer energi. Hvordan vil du føle deg?

Så trenger du kunnskap, skaff deg den eller få hjelp fra en som kan hjelpe deg.

Fokuser på det du kan spise og ikke på det du ikke kan spise. Dett er superviktig. Det handler om å trene seg selv til å ha fokus på det positive. Skriv lister over alt du kan spise og let i oppskrifter etter gode alternativer til ting du har lyst på. Jeg elsker å lage sunt snacks. Jeg er en som alltid har vært glad i søtt og vil ikke gi slipp på kos. Jeg koser meg, bare med andre alternativer til sukker. Smaksløkene dine vil endre seg når du kutter sukker, etter en stund smaker matvarer du før ikke synes var søte, plutselig supersøtt. Sjekk blogg-kategorien godis :) 

Forbered deg på reaksjoner fra omverden. Du blir å få kommentarer som; du kan nå vel unne deg et kakestykke. Vit at negative reaksjoner fra omverden ofte bunner i frykt. Om du tar et steg og gjør en endring som løfter deg eller forandrer deg, vil de rundt deg oppleve det som litt skummelt. Enten fordi de er redd for å miste deg som du er eller, for at du skal vokse deg fra dem, og at de ikke skal klare å henge med. 

Jeg forklarer rett og slett at jeg takker nei til kake, fordi kroppen min tåler det ikke. Den blir sur og lei.

Ta et skritt i gangen, kostholdsendring er ikke gjort på timen, vær tålmodig med deg selv og lytt til kroppen underveis. Gjør en endring først. For eksempel start med et måltid. Få innarbeidet en god rutine også tar du neste steg. Målet er prosessen, det perfekte fins ikke, vær fornøyd med det du får til og fokuser på det. Ikke la mat bli stress. La mat være enkelt og artig :) 

Tips til bøker som kan sette deg igang finner du her, siden oppdateres ettersom jeg kommer over nye skatter.

En siste ting til sist, jeg sender ut nyhetsbrev hver fredag kl 13. Der har jeg alltid en god oppskrift til helgen +  tips til en naturlig livsstil og ting jeg ikke deler på bloggen. Meld deg på her om du vil være med på innsiden 👇🏻(Klikk på bildet)

 

Vi ses!

:) Susann

Close

50% Complete

Bare et steg til

Legg igjen navn og epost, så sender jeg deg mer informasjon.

Med å legge igjen eposten din, godkjenner du at jeg kan sende deg epost.