Lag din egen kokosyoghurt

kosthold oppskrift Feb 04, 2020

Det går unna på kokosyoghurt her om dagen, fordi jeg har oppdaget at jeg kan lage vaniljesaus av den. Jepp helt sant! Skikkelig god vaniljesaus også. (Du skal få oppskriften på den.) 

Det er ikke alltid så lett å finne skikkelig kokosyoghurt her oppe i Lofoten og den som er i butikken er ganske dyr. Så jeg har satt igang å lage yoghurt selv, det er superenkelt og går ganske raskt.

Oppskrift

  • 1 kartong kokosmelk, fullfett. Jeg kjøpte den i kartong uten tilsetningsstoffer på Rema 1000.

  • Starter, kan være 1 ss ferdig yoghurt eller 2 kapsler probiotika, jeg bruker PB assist fra dōTERRA.



  • Litt kokossukker 

Slik gjør du det:

Bruk et rent glass, skyll det i kokende vann eller ha det i ovnen på 100 grader i ca 20 min. 

Ha litt av kokosmelken i glasset, rør inn startkulturen. Bruker du kapsler, åpner du disse og tømmer innholdet i kokosmelken. Rør godt.

Hell i resten av kokosmelken og tilsett kokossukker. Det er mulig å lage den uten sukker også, men jeg får best resultat når jeg har litt sukker i. Ca en ts.

Dekk glasset med et klede og strikk rundt, la det stå varmt. 44 grader er ideelt, men jeg bruker å sette den på kablene på badegulvet. Prosessen tar alt fra 2 timer til 2 dager. Følg med og smak underveis, når du synes den er nok syrlig, setter du tett lokk på og inn i kjøleskapet.

Som oftest lar jeg den stå 12 - 18 timer, det synes jeg er passe.

Ønsker du å tilsette bær eller annen smak kan du gjøre det nå. Personlig liker jeg å ha den naturell, så kan jeg variere når jeg skal spise den.

Få yoghurten tykkere

Opplever du at yoghurten blir for tynn, kan du eksperimentere med forskjellige typer kokosmelk. Velger du den i boks, kan du helle av vannet og bare bruke den tykke kremen. (Bruk vannet i for eksempel en smoothie)

Lengre fermentering vil gjøre yoghurten tykkere.

Du kan tilsette fortykningmiddel som gelatin eller agar agar.

Chiafrø kan også være redningen, tilsett en ss eller to og sett den i kjøleskapet et døgn.

Spise tips

Spis yoghurten med granola, frukt eller bær, topping på vafler eller lag vaniljesaus..

Vaniljesaus lager du slik;

  • 1 kopp kokosyoghurt
  • 1/2 ts vaniljepulver
  • lønnesirup

Bland alt sammen, tilsett lønnesirup etter behov. Jeg synes det rekker med 1 ts :) Prøv deg frem.

Nyyydelig på oppskåret frukt eller som topping på vafler.

Du kan også bruke oljene dine som smak i yoghurten, Wild orange, grapefruit og Lime er mine favoritter. Tilsett oljene rett før du skal spise, da de er antibakterielle og vi vil jo bevare flest mulig bakteriestammer i yoghurten vår.

Kooos deg med hjemmelaget yoghurt, når du har fått dreisen på det, tar du bare 1 ss av den ferdige yoghurten og tilsetter en boks koksmelk også gjenta. Så har du yoghurt stående hele tiden. 

Start på ny med ny startkultur innimellom, så sikrer du deg friske og gode bakterier til tarmen din.

Close

50% Complete

Bare et steg til

Legg igjen navn og epost, så sender jeg deg mer informasjon.

Med å legge igjen eposten din, godkjenner du at jeg kan sende deg epost.