Enkel matprepp - når inspirert

enkelt oppskrifter Jan 22, 2021

Denne er til deg som har lært at du må planlegge godt for å lykkes med bra mat, men som ikke får helt svungen på et spikra opplegg.

I bokhylla mi, eller rettere sagt bokskapet mitt (Jeg fant ut for noen år siden at det er sykt kjedelig og vanskelig å tørke støv av bøker, så jeg måtte stenge støvet ute. Bokskap er tingen!) finner du 4 kategorier bøker.

 

 

  1. Mat (inkludert tarm og fordøyelse 😂)
  2. Eteriske oljer (inkludert en haug DIY bøker)
  3. Human design (Inkludert gene keys, yoga, chakra ++)
  4. Gode historier - (gjerne romance og litt drama..) Liker bare drama i bokform da😇

Jeg har det med å gå ned det berømte "rabbit hole" når jeg fatter interesse for noe. Graver dypt og blir der lenge. Så da jeg bestemte meg for å få skikk på magen, leste jeg kokebøker, mage/tarm bøker opp og i mente og eksperimenterte med det meste. En ting som går igjen i de fleste er matprepp. Skal du spise bra, må du planlegge. Enig! 

MEN, jeg er god på planlegging og aldeles dårlig på gjennomføring. Så sånn planleggetorsdag, handlefredag og preppesøndag fungerer dårlig her.

Idag er det torsdag, og jeg følte meg plutselig inspirert til å lage mat, preppe. So I did. (Skulle egentlig gjøre det søndag, som planlagt, men på søndag gadd jeg jo ikke..) Nytter ikke tvinge meg heller.. har prøvd...

3 enkle steg for fleksibel matprepp

1. Det jeg har funnet ut fungerer er å lage en grøflig oversikt over en ukes tids måltider, ala fisk på mandag, kylling på tirsdag osv... også planlegge en uke i slengen når jeg er i humør.

2. Skrive handleliste og sende min kjære på shopping.

3. Jeg prøver å sørge for at det er bra mat i skapet. Da kan det knapt gå galt.

Så er det bare å vente da... på at inspirasjon til å innta kjøkkenbenken melder seg.. 

 

Den gjør det ganske ofte, heldigvis. Jeg liker å lage mat, men bare når jeg vil. Siden jeg vet at inspirasjonen kan forsvinne like fort som den kom, er jeg smart og lager store porsjoner og fyller opp fryseren til de late dagene.

Matprepp - tips

 

 

Når jeg først skal være på kjøkkenet, så vil jeg at det skal være kos. Før jeg går i gang, setter jeg på diffuseren med en god blanding, akkurat nå er det Palmrosa & Wild orange som er favoritten, setter frem litt knask og finner en god podcast å høre på. Favoritt for tiden er Dayluna & Human design by heart (Hører ikke så mye på den siste, men må jo reklamere for den 😇) 

Det er noen ting som går igjen og som jeg ofte lager på preppedager, kanskje du finner et tips eller 2 her:

  • Suppe - superenkelt å ha i fryseren i porsjons-glass, spise til lunsj eller middag. Du finner mine favoritter her.

  • Kutter grønnsaker og frukt og har i glassbokser i kjøleskapet. (Disse fra Clas Olshon er geniale, er ildfast og frysedyktige (Noe som heter frysedyktig?))  Enkelt å ta til som knask, tilbehør, i matpakker ol. Tilogmed ungene knafser grønnfor når det er enkelt nok å ta til. Er du heldig tar hunden også i på en bit:



  • Kutter rotgrønnsaker i store båter sammen med rødløk, har det i en ildfast form, drisler litt honning over, godt med smør og litt salt + pepper og baker det i ovnen. Grønnsaker som tilbehør til middag utover uken, smaker yum.

  • Baker et brød/ knekkebrød som magen tåler - Enten av helios sin grove bakemiks eller fermentert bokhvetebrød.

  • Lager en stor salat med tørre grønnsaker, hjertesalat, gulrot, løk, purre, bittesmå blomkålbiter ol. Holder uken gjennom i tett boks.

  • Noe godt å knaske på - Har alltid snop tilgjengelig! Se her for noen tips. Har også dadler, mørk sjokolade og nøtter i skapet, just in case.

  • Innimellom koker jeg en hel kylling i slow cookeren, renser av kjøttet, fryser det ned til middag og lunsj og koker kraft på beina. Rema 100 har hel økologisk kylling i frysedisken.
    Eller
    Lager en stor gryte med et eller annet, som også kan porsjoneres ut.

Kjekt å ha i huset

I tillegg til matprepp prøver jeg å gjøre det enkelt med å handle ting i litt større kvanta og ha et lite utvalg i hus. 

  1.  Et lite utvalg fisk, kjøtt og kylling (uten innholdsfortegnelse 😇)
  2. Et godt utvalg av tørrvarer som du bruker ofte, eks hermetiserte tomater, pasta, ris, mel til brødbaking, gjær ++ I mitt tilfelle, mandelmel, kokosmel, helios melblandinger, fiberhusk, frø i alle varianter, nøtter, rå kakao, kakaonibs og mørk sjokolade. Jeg har kjøpt bokser på Clas Olshon, til oppbevaring, enkelt å se hva jeg har og ikke har. (Er ikke sponset av Clas, selv om det kanskje hadde vært på sin plass 😂 ) Merkelapper, laget med denne.
  3. Et utvalg bra fett; uraffinert kokosolje (liker best den uten kokossmak), ghee (klarent smør), olivneolje + MCT olje.
  4. Søtning; kokosblomstsukker, RÅ honning, stevia dråper og dadler.
  5. Til smoothies og desserter; Kjøper ferdige poser fra frysedisken med; avocado, bær i ulike varianter og frukt. Fryser selv ned bananer som begynner å synge på siste verset.

Med å sørge for at det er et lite utvalg av mat i hus, blir det ganske enkelt å spise bra selv i perioder med 0 interesse av matlaging. Grønnsakene er ferdig oppskåret, noen tilogmed ferdig bakt, salaten klar og det er rom for å ikke følge et fast matskjema, men spise det som frister om dagen.

Inspirasjon

Vi har en del favorittmiddager og oppskrifter som går igjen, du finner en del av dem under Oppskrifter her på bloggen, kommer flere etterhvert som skrivekløen tar meg. Jeg har printet dem og satt dem inn i en fin og råsa perm så de er lett tilgjengelige.

Når jeg vil prøve noe nytt går jeg til en av disse:

Bøker:
Tarmens medisin
Omstart 30
Ren nytelse
(Alle skrevet av Berit Nordstrand)
Kraft og andre styrkedrikker
Fermentering
(Skrevet av Gry Hammer)

Nettsteder:
https://beritnordstrand.no/

https://ceciliafolkesson.se/

 Til sist; prepp med lave skuldre. Gå for prosess og ikke perfeksjonisme. Det hender jeg står med skjegget i postkassa kl ti på 4 og lurer på hva i alle dager skal vi ha til middag idag. Det er greit, men om jeg holder meg på sporet mesteparten av tiden er jeg fornøyd og faller jeg av lasset innimellom er det også greit.

God matprepp <3 

Minikurs i naturlig livsstil & essensielle oljer

Klikk på knappen og lær 4 kule ting om oljer, naturlig vs moderne livsstil og 3 smarte (og trygge) måter å bruke oljer på.

Jepp jeg vil lære!