Sol, justering & blomkålpizza

middag Jan 22, 2022

Hver jul skjer samme sak, jeg skeier litt ekstra ut, både på ene og andre måten. Min kropp er ganske sensitiv for ting og tang og spesielt mat som ikke er bra for meg. Hver januar lærer jeg samme leksa, føler meg litt trøtt og energiløs og en smule irritert for at jeg havnet på samme sted i år også..

Meeeeen sånn er det nå en gang, og jeg tror på mange måter at det er bra å kjenne litt på alt, det viktigste er å kjenne seg selv så pass godt at det er mulig å justere igjen. OG det gjør jeg! 

Så med at sola kom tilbake til Lofoten, kom også motivasjon til å ta grep og justere opp energien igjen. Har noen enkle ledestjerner jeg navigerer etter i matveien:

  • Halve tallerken grønnsaker
  • En neve kjøtt/fisk/ fugl (fra lykkelige dyr)
  • Godt med bra fett, til alle måltider
  • Kun (stort sett) mat uten innholdsfortegnelse
  • Økologisk så langt det er mulig

Siden jeg er blitt Insta-influenser 😂(igjen) og delte bilde av min nydelige blomkålpizza, spurte min herlige partner in business @healingbyhege om jeg ikke kunne dele oppskriften. Jeg sa ja, og glemte meg litt bort... Idag fikk jeg beskjed om at hun har 3 blomkåler som holder på å gå sin gang mens hun venter på oppskrift😂 Følte litt på presset, så here we go:

Susanns Superfood Blomkålpizza

Bunn:

1 blomkål 
8 ss raspet hvitost (jeg brukte geitost, siden jeg ikke tåler melk så bra)
2 egg
Litt salt

Kjør alt til en deig i en foodprosessor. Form til små pizzabunner på et bakepair-kledd stekebrett. Jeg fikk 5 bunner, men lag de så store eller små som du vil. Stek ved 250 grader i ca 15 minutter.

Fyll:

Her kan du jo bruke hva du vil, men jeg deler min favoritt-topping for tiden.

1/2 kopp kokosyoghurt
1 fedd hvitløk (jeg tar ofte 2 da jeg er over gj.snittet glad i hvitløk)
Litt tørket oregano eller en minidråpe oregano olje
Litt salt og pepper
Fyllet smøres ut over pizzabunnen, denne er nok til en til to porsjonspizza.

Jeg topper med det jeg har av grønnsaker, eks, løk, vårløk, sjampinjong, tomat, paprika, skivet rødbete ++ og noen deilige skiver med salt spekeskinke oppå der. Også til slutt litt ost på toppen.

Stekes på 225 grader til osten er smelta, jeg liker å la den få litt gyllen farge på toppen også. Topp med litt spirer/ frisk oregano og spis sammen med en grønn salat. Herremåltid!

 

E - brevene du gleder deg til!

Gjør innboksen din til et trivelig sted 😘

Jeg vil ha sånne e-brev!